YOU ARE BEAUTIFUL LET ME MAKE YOU SHINE

PLAN YOUR WEDDING: Tip 4

De achilleshiel, het pijnpunt. De struggle, het verboden onderwerp….

De gastenlijst. 

Dat is toch wel een dingetje. Vooral in de afgelopen covid periode was het wel even schuiven en strepen. 

En daar hebben we een hoop van geleerd want grote gebeurtenissen breken en maken vriendschappen. Maar ik vind dat ook wel een goed ding. Want zo weet je gelijk weer wat je aan wie heb. 

Het is ook wel een ruzie punt. Want wat nou als je het maximale aantal heb bereikt en er moet worden geschrapt. Ik wil graag dat het plannen leuk is, maar soms moeten er gewoon dingen gebeuren. Geven en nemen, concessies. Laat het niet te lang liggen. Jullie kunnen dit!!

  • MOET je al die familie uitnodigen die je nooit ziet?
  • MOET je de collega’s uitnodigen die waarvan je sommige alleen nog maar online heb gezien?
  • MOET je 200 mensen uitnodigen?

NEE!!! Je moet helemaal niets! Het is jullie dag. Jullie zijn volwassen mensen. Je hoeft geen mensen uit te nodigen die je niet erbij wil hebben en je hoeft ook geen mensen niet uit te nodigen omdat er mensen zijn die die persoon dan niet mogen…. Het is geen kinderfeestje en ze komen voor jou/ jullie en de rest suck it up ;) 

Je merkt vanzelf of mensen blij voor jullie zijn. En echte vrienden maken daar graag tijd voor vrij. Vraag het jezelf maar eens af. Zou jij een dag of 2 vrij nemen om op de bruiloft te zijn van een van je beste vrienden…. Regel jij oppas voor die once in a lifetime feestavond ook al is het op een woensdag….Wie kan jij ten alle tijden bellen voor hulp, die dan ook gelijk voor je klaar staat?... Juist die mensen wil je om je heen hebben! 

Door alle maatregelen in de trouw/ evenementen branche zijn trouwplannen en gastenlijsten radicaal verandert. Er waren op een gegeven moment verschillende gastenlijsten.

  • 1. Iedereen mag komen
  • 2. max 100
  • 3 max 50
  • 4. max 10
  • 5. De diverse inloop uren

Vervelend als je dan mensen moet: Ontuitnodigen, maar de reden is goed, dus echte vrienden en familie hebben daar zeker begrip voor. Hebben ze dat niet, nou jammer dan. Voor hun! 

Wij hebben ook met een bruiloft aangegeven dat als we werden 'verstoten' van de gastenlijst wij dat niet erg zouden vinden. Tenminste, je feest zal nooit zo leuk zijn als we er wel bij zijn. Maar als je zou moeten kiezen. Wij waren er soort van als laatste bij gekomen. 

Nou kreeg ongeveer de wind van voren: je moet erbij zijn! Prima, graag. En wat een feest is het geweest.

Opdracht:

Hoe maak je een gastenlijst? De gastenlijst kan zo door de maanden heen veranderen. Maar er moet een begin worden gemaakt. Dus maak een short list. Schrijf in 5 minuten maximaal 20 namen op. Maak een digitaal lijstje zodat jullie allebei er op in kunnen vullen als er opeens iemand in je opkomt. Net zo een digibeet als ik. Pen en papier met een magneetje op de koelkast. YES. En dan hebben we nog de keuze in: Speciale gasten. 


Speciale gasten: Getuigen heb je nu eenmaal nodig. Dit mogen wildvreemde zijn, maar misschien vind je het leuker als het een bekende is. 

Wist je dat een Getuige: Iemand die in officiële rol aanwezig is tijdens de ceremonie. Ook wel bekend als relatietherapeut. Als getuige heb je de taak na de bruiloft op te letten of het huwelijk goed gaat en indien nodig hulp te bieden.

Ofwel een belangrijk iemand die altijd deel zal uitmaken van jullie huwelijk ;)

Een ceremoniemeester: Iemand die de leiding heeft over het feest (planning van de dag) aanspreekpunt voor gasten/ bruidspaar en leveranciers. Iemand die ook wel zorgt dat alles goed verloopt. Een taak die niet luchtig genomen mag worden. Het is een vak. Familie of een vriend of uitbesteden aan een pro….

 Vergeet niet mij op je gastenlijst te zetten voor een gegarandeerd leuke dag. Whahah. Maar serieus niet op de gastenlijst maar wel bij je leveranciers: BPA. Ik ben graag je ingehuurde vriendin. Lees hier meer.

Succes Liefs Cynthia

 

Leave a comment