ORDE IN DE CHAOS
Mijn hoofd is een vergiet en een opslagplek voor nutteloze feitjes ;)
Ik probeer al jaren mijn leven op papier te ordenen.
Webinars, blogs, vlogs en Pinterest templates, apps. Ik heb het allemaal geprobeerd maar het lukte gewoon voor mij niet.
Tijdvakken plannen, prioriteiten stellen, tijd vrij maken, focus….
Het lukt mij gewoon weg niet. Hoe dan, met 2 van die kinderen om mij heen. Het feit dat ik geen standaard, uurtje factuurtje bedrijf heb. Een huishouden en dan ook nog klanten op de meest rare tijden. Ik kon gewoon niet begrijpen hoe ik het allemaal op de juiste manier moest invullen.
Als het niet bestaat, dan moet ik het zelf maar creëren. En dat heb ik gedaan, het was even puzzelen, maar het werkt nu al ruim 6 mnd voor mij. En toen ik vroeg of jullie wilde weten hoe ik dat nu doe was het antwoord 100% JA!
Dus tijd om het delen;
Ik hou van oldschool. Pen en papier. Het digitale moet ik een beetje bijhouden om mijn man te laten weten waar ik ben…. maar voornamelijk doe ik alles op schrift. Als ik het met pen en papier neerzet ben ik het meer ‘kwijt’ dan als ik het in een programma zet.
Post Its briefjes zijn de bom als je het mij vraagt; ik heb mijn eerste website gemaakt met post it briefjes daar werd mijn man ‘de it-er’ niet heel blij van…. maar ik wel!
Dus: Ik heb een A4 schrift gevonden (ergens onderin de la) Post it briefjes, pennen en stiften en hoppa aan de slag ging ik.
Omdat mijn bedrijf uit meerdere onderdelen bestaat wilde ik voor elk onderdeel een pagina en dus ook een eigen kleur!
Elke dag moest een functie krijgen. Een focuspunt
Ik moest meer denken in een 9 tot 5 baan ipv de 24/7 job die het echt is. Want voor man en kinderen moest ik tijd maken want het schuldgevoel werd ondragelijk. Hoewel dat natuurlijk onzin is want ik deed alles en was er altijd. Ach dat hoofd ook ;)
Je denkt, ik had misschien voor elk onderdeel een eigen schrift kunnen maken…. maar ik neem het schrift overal mee naar toe, samen met mijn etui met post it, markers en pennen om op elk moment een inspiratie neer te kunnen zetten. Hoe meer papier en schriften en blaadjes, des de meer ik krijt raak en in de war raak.
Zo begon ik:
- Roze voor bruidsmode
- Blauw voor bruidsstyling
- Geel voor administratie
- Groen voor Privé (o.a. huishouden)
Elke dag kreeg ook een kleur
- Maandag Privé Groen
- Dinsdag Bruidsstyling Blauw
- Woensdag Administratie Geel
- Donderdag Bruidsmode Rose
En dat gaf mij rust, door elke dag een doel aan mijn dag te geven.
Ik had een aantal regels;
- Door voor te werken met blogs kon ik tijd maken voor de kinderen (ziek of studiedag)
- Door voor te werken met blogs kon ik de ruimte maken voor klanten (pas en proefsessies.)
- Werken kan tussen 9-15 want dan zitten de kids op school.
- Meeste bruiden trouwen op vrijdag en zaterdag dus dan kan ik daar op focussen.
- Avonden kan er worden gewerkt, online of in de winkel. Maar date night moet er ook zijn!
Voorbeeld;
Op dinsdag 'Bruidsstyling Dag" zorgde ik er dus voor dat ik blogs/ en vlogs voorbereidde over Bruidsstyling.
Elke maandag neem ik de agenda (google agenda die ik deel met de man ;)) door, afspraken, te do ed en dat zetten ik op een post-it briefje. Uiteraard op de kleur waar het over gaat.
Het post-it briefje plaats ik op de dag dat ik de opdracht heb, idee moet uitwerken ed.
Een plotselinge creatieve inspiratie kronkel!!! No worry, er zijn altijd een paar dingen die ik moet doen maar dat is niet meer dan een half uur per dag. Omdat ik blogs heb klaar staan, kan ik gewoon de tijd nemen om in het idee op te gaan en eventuele te do briefjes plak ik of bij de volgende dag, of laat ik zitten tot de volgende keer.
Op vrijdagen heb ik eigenlijk altijd klanten, maar vaak ook nog wel 2 a 3 uur de tijd voor een actiepunt. Ipv van nieuwe te bedenken kijk ik welke briefjes ik nog heb zitten en die verwerk ik dan. Maar mocht ik daar geen tijd voor hebben dan zal laat ik de briefjes zitten en zie ik die weer op de dag dat ze nodig zijn.
Ik vind het heerlijk om die papiertjes weg te gooien als het klaar is. Het voelt dan echt alsof het klaar is!
Elk onderdeel van mijn bedrijf heeft in mijn schrift ook een aparte pagina. Mocht ik een ingeving hebben of een idee, maar geen tijd of inspiratie om het uit te werken en ik moet het gewoon even kwijt uit mijn hoofd dan schrijf ik dat op die pagina. (die uiteraard is voorzien van het kleurtje wat erbij hoort, ienieminie post-its)
Ga ik blogs schrijven en ik heb even geen inspiratie dan hoef ik maar op de juiste pagina te kijken.
Maar dan gebruik je niet alles van het schrift. Klopt, al die ander pagina's gebruik ik ook te inspiratie. Beetje als een, gut hoe noem je dat ook al weer...Dat met het knutselen... misschien kom ik zo op. Ik schrijf er een quote op die ik kan terug lezen. Een doedel die ik maak tijdens een telefoongesprek. Aantekening maken wanneer ik Webinars volg. Als ik meer ruimte nodig heb om wat uit te werken. Maar ook mijn doelen die ik elke maand moet/ wil halen en dromen opschrijven voor het geval ik het vergeet waarvoor ik het doen.
Uiteraard werk ik ook wel digitaal.
Ik heb een Excel bestand waarin staat welke blog live gaat.
Ook heeft elk onderwerp een word/ google drive pagina waarin ik de blog schrijf. Dat zit in een mapje sociale media ;) Dan hoef ik alleen maar kopie past te doen en dan kan de blog live.
Samenvatting:
- Geef de onderdelen van je week een kleur! Digitaal of old school.
- Geef elke dag een focus punt. (correspondeert dit met de kleur)
- Schrijf je ideeën; hoe gek, raar of onmogelijk ook op!
En als het schrift vol is. Of dat over een jaar is, of een half jaar. Per kwartaal of heej per maand. Maakt niet uit. Vol = vol en begin dan aan een nieuwe. Gooi de oude nog niet weg… heerlijk om nog een paar keer doorheen te bladeren en je krabbels te lezen.
Als ik achter de computer aan het werk ben, ligt het schrift altijd naast mij. Als er een woord in mij opkomt of een quote of een onmogelijk idee, dan schrijf ik het op en wie weet helpt het mij nog een keer in de toekomst.
Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen of inspireren.
Als ik je ergens anders mee kan helpen…. let me know.
Liefs Cynthia